Studiebesök på Torsta

I dag har vi varit på studiebesök hos ett annat naturbruksgymnasium, nämligen Torsta som ligger strax utanför Östersund. Det har ju blivit ändringar i kursplanen på naturbruket då man förut endast var insatt i "sitt område". Till exempel - jag går ju travsport(häst) och förut så höll man bara på inom sitt område. Nu måste även jag som går häst få en liten inblick i hur det är på lantbrukslinjen, skogsområdet osv. Men det är ju bara i bland. Min huvudinriktning är ju häst så det är ju fortfarande det jag ägnar mig åt större delen av tiden som tur är men jag ser inget negativt med att få en bredare kunskap i min utbildning.
 
Vi åkte ju som sagt till Torsta och där fick vi gå in i deras ladugård och titta på korna, maskinerna, kalvarna osv. Om man säger såhär.. lantbruket har väldigt mycket mer teknisk utrustning som underlättar väldigt mycket arbete. De har t.e.x maskiner som utfodrar kossorna medans vi som håller till i stallet får väga upp hö för hand i prassliga ikea kassar. Men å andra sidan så är det kanske dumt att lägga allt sitt förtroende på maskinerna.. för tänk om de en dag inte startar och så står man där som ett frågetecken och vet inte vad man ska göra. Aja, det finns för och nackdelar med det mesta. Sen var det mycket annat som jag reagerade på, som att man tar ifrån kon kalven efter ett dygn (ett dygn eftersom att Torsta är KRAV märkt, annars tar man bort kalven direkt). Allt för att någon ska tjäna pengar.
 
Efter att vi blivit guidade i ladugården så gick vi till ett annat ställe där de hade getter och det var hur kul som helst! Jag älskar getter för de är så orädda och kommer jättegärna och pratar med en! Vi gick också till några får ute på betet men det var inte lika roligt då fåren är så mesiga jämnfört med getter. Efter det så åkte vi hem till Wången igen och jag blev satt på skolbänken för lite läxor. Mer om det nedan.
 

Skyddsförklädet ska vara på då man går in i ladugården för att undvika smittspridning bland kossorna. Vackra.. ;)
 



Då vi kom tillbaka till Wången så stod eftermiddagslektionerna på schemat. Jag trodde att jag skulle få köra Ragge men neej, jag blev fint placerad bakom skolbänken tillsammans med två andra ur min klass. Det är bara vi tre som inte tagit ponnylicensen och det är den vi ska plugga till nu.
Det är en hel del att hålla reda på kan jag säga. Men det är ju inte som en matteläxa som man är helt ointresserad av utan detta är ju något som man faktiskt vill lära sig och som man verkligen kommer att ha nytta utav många gånger. (Det har man med matte också meeen whateveer!)
 
Vi gick igenom hur man voltar en häst i slutet av lektionen och hur visar man det på bästa sätt då? Jo, läraren tar med sig eleverna ut på travbanan och så får man springa där i en volt UTAN HÄST och se lite dum ut. Haha, men oj vad vi skrattade! Nä men det var bra att vi fick göra det för då förstår man bättre sedan. Förutom det så har jag ett fullspäckat papper med 48 frågor som jag måste plugga in med hjälp av svensktravsport bland annat. Längtar redan tills vi får köra provloppen och sedan licensloppet!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0