Försenat Dille inlägg

Vi var ju som sagt på Dille i Onsdags och det är apsolut ingenting jag ångrar!
Men vi åkte först till Ås ridgymnasium och tittade på deras anläggning, träffade personal, pratade med en ridinstruktör och fick se på några av anläggningens anställda/elever rida storhäst en lektion. Riktigt trevligt ställe med fina lokaler och hästar. En häst gillade jag lite extra, en gråskimmel vid namn Max. Men.. jag är ju lite extra svag för de gråa hästarna. ;)

Vi åkte vidare mot Dillegård efter det korta men intressanta besöket på Ås. På Dille åt vi lunch i deras mysiga matsal. Maten var desvärre inte lika mysig. Jag är inte mycket för fisk, kort sagt. Efter lunchen delades vi in i två grupper där min grupp fick börja med att rida islandshäst. Jag fick ett sto på 18 år som jag tyckte var jättefin och hur mysig som helst på alla sätt. Hon hade världens skönaste tölt och var hur känslig och lyhörd som helst!
Jag har ju dock aldrig ridit islandshäst förrut och det skiljer ju sig en aning från att rida på en vanlig ponny. Men jag är glad att jag åkte och prövade och jag skulle nästan kunna tänka mig att skaffa en islandshäst nu bara för att jag blev helt fäst vid hästen jag fick!

Gymnasieelverna visade gångarterna på en islandshäst i ridhuset lite senare efter att vi ridit. Vi fick då se den röra sig i allt från skritt, tölt till trav och passgång och lite galopp. Lite smådrygt men ändå roligt eftersom att fokuset hela tiden låg på islandshästen och att man tog åt sig av informationen som jag fann väldigt lätt förklarat vilket jag tycker var ett stort plus i kanten.

Hästen jag har ringat in i rött på bilden var den jag red på. Helt och totalt underbar.
Skulle tagit med mig henne i resväskan jag hade med mig.


Det var en jättebra elevensval dag och jag kunde inte valt något bättre! (:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0